Business modellen voor de juridische branche: van one-size-fits-all naar een perfect passend maatpak

Het traditionele business model van notaris- en advocatenkantoren begint barsten te vertonen. Het past niet meer bij de huidige tijdsgeest van prijsbewuste cliënten, de digitalisering en jonge juristen die zich losweken van de 24×7-mentaliteit. Hoog tijd dus dat juridische dienstverleners zich een nieuw business model aan laten meten. Eentje die toekomstbestendig is, met een onderscheidende strategie die past als een maatpak. Maar waar te beginnen?

De juridische branche verandert

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de juridische branche. Ten eerste zijn er nieuwe spelers toegetreden zoals Legal Process Outsourcers (LPO’s), kleine boutique-kantoren en zogenoemde Euroshopper-juristen. De concurrentiedruk is hierdoor groter dan ooit. Een tweede grote verandering tekent zich af aan de vraagkant; cliënten zijn veeleisender en hebben andere behoeften. Ze zijn op zoek naar een business partner, naar een partij die hun sector als geen ander kent. Bovendien zijn cliënten prijsbewuster en minder loyaal geworden; ze shoppen erop los en willen transparante prijzen. De laatste grote aandrijver die ik wil aanstippen, is de digitalisering. Met het internet als grote en alwetende informatiebron is juridische kennis al lang niet meer voorbehouden aan een select groepje mensen. De LOI-reclames over ‘Nederland wordt steeds slimmer’ zijn daar een mooi voorbeeld van. Mensen doen veel research zelf of ze zetten rechtenstudenten in.

Nieuwe tijdsgeest = nieuw business model

digitaliserenVeel advocaten- en notariskantoren werken nog met het traditionele ‘uurtje-factuurtjemodel’ dat ze twintig jaar geleden invoerden. Dit business model past echter niet meer bij de huidige tijdsgeest en de recente veranderingen; het is weinig flexibel en speelt niet in op de wens van cliënten om met fixed fees te werken. Kortom, de klassieke one size fits all-benadering moet plaatsmaken voor een nieuwe strategie en een onderscheidende propositie. Het is de enige mogelijkheid om structureel weerstand te bieden aan de concurrentiedruk, om meerwaarde te creëren, nieuwe markten aan te boren en rendabel te blijven.

Out with the old, in with the new

Dat is makkelijk gezegd. Maar het veranderen van het business model gaat veel verder dan het doorvoeren van enkele wijzigingen. Het gaat erom dat firma’s een niche vinden waarbinnen ze de beste kunnen zijn, waarbinnen ze een geloofwaardige strategie ontwikkelen. En die strategie moet vervolgens heel consistent worden doorgevoerd. De nieuwe strategie kan gericht zijn op een bepaald geografisch gebied, cliënttype, verdienmodel of sector. Enkele voorbeelden: een flexibel kantoor met alleen ZZP-advocaten, een regiokantoor met een sterke focus op het regionale MKB of een shared service center.

Hocus focus…

Het toverwoord in de overgang naar een nieuw business model is ‘focus’. Het is belangrijk om een strategie te kiezen en daar trouw aan te blijven. Want dan raak je niet stuck in de middle, maar ben je onderscheidend, val je op in de menigte. Moderne technologieën kunnen een enorme bijdrage leveren aan die focus.

Momenteel gaat maar liefst tien procent van de omzet binnen notaris- en advocatenkantoren op aan het verwerken van informatie. Stelt u zich eens voor wat een tijds- en kostenbesparing het oplevert als die informatieverwerking niet meer handmatig plaatsvindt, maar digitaal. Laat IT de taken doen die niet per se door mensen gedaan hoeven worden! Met een goed werkend digitaal systeem op kantoor komt er tijd vrij voor het invoeren en naleven van een nieuw business model. Dat sluit overigens mooi aan bij het digitaal procederen dat vanaf 2018 verplicht wordt gesteld.

In ons volgende blog leest u meer over het toekomstbestendige business model. Mis niets en abonneer je op onze digitale nieuwsbrief.

Nessos als onafhankelijk adviesbureau

Nessos is een onafhankelijk adviesbureau dat gespecialiseerd is in het digitaliseren van processen.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

[ninja_forms id=1]