Big Data vraagt om een volwassen ECM organisatie

In elk ICT blad of ICT management site wordt de term ‘Big Data’ tegenwoordig genoemd. Zoals dat altijd gaat met hypes worden er vele verschillende definities gehanteerd en is de definitie volgens de bekende onderzoeksbureaus nog aan verandering onderhevigd.

Dit zorgt voor veel onduidelijkheid omtrent het gebruik van de term. De context waarin gesproken wordt bepaalt waar men op doelt. Wanneer er vanuit technisch oogpunt gekeken wordt gaat het vaak over schaalbare storage omgevingen die grote hoeveelheden data kunnen wegschrijven en lezen. Vanuit de technische benadering worden ook nieuwe database types benoemd zoals Hadoop. Deze databases maken het mogelijk maken om krachtig en gedistribueerd grote hoeveelheden informatie te beheren en te ontsluiten. Veelal wordt er vanuit BI context naar Big Data gekeken waarbij de term gebruikt wordt voor de bekende datawarehouses en analysemogelijkheden in een nieuw jasje. Een andere invalshoek, die ook door Nessos gehanteerd wordt, is in de context van Big Data als vernieuwer van business modellen, functies en diensten.
De combinatie van nieuwe technologische mogelijkheden en de digitalisering van de maatschappij maakt het nu eindelijk mogelijk om de bekende 80% ongestructureerde data binnen organisaties beschikbaar te stellen voor het leveren van nieuwe diensten, om besluitvorming op basis van feiten in plaats van intuïtie te laten plaatsvinden en voor het versterken van het klant-beeld en klant-loyaliteit. Dergelijke mogelijkheden sluiten prima aan op wat het vakgebied van Enterprise Content Management (ECM) kan bieden aangezien dit vakgebied over de ongestructureerde bedrijfsinformatie , ontsluiting en beheer ervan gaat. Big Data vraagt in de kern om dezelfde oplossingen maar biedt vele nieuwe mogelijkheden om bedrijfsmodellen te wijzigen en nieuwe diensten op te zetten. Vooral de omvang van de data die hierdoor in het ECM domein betrokken wordt stelt nieuwe uitdagingen.
Nessos voorziet dat enkel de organisaties die een mature volwassenheidsniveau op conventioneel ECM vlak bereikt hebben, in staat zullen zijn de stap naar Big Data effectief te zetten. Een werkende information governance, sterk doorgevoerde procesoptimalisatie, functionerend ICT beleid en agile applicatieomgeving, zijn randvoorwaardelijk om echte business waarde uit Big Data te halen. Deze randvoorwaarden komen overeen met die van een mature ECM omgeving.